Vydaná kniha bez marketingu je super podložka pod kývajúci sa stôl

Kedysi som si myslela, že súčasťou knižného sveta budem vtedy, keď napíšem knihu. Omyl. Teraz som jeho súčasťou viac, než kedykoľvek predtým.

Knihy milujem už od detstva. Doteraz si pamätám prvú návštevu knižnice, alebo keď som bola chorá a čítala som si, len aby som zahnala nudu. Pochopila som, že svet kníh je pre mňa fascinujúci a túžim byť jeho súčasťou.

Mylne som sa domnievala, že na to, aby som bola vo svete kníh, musím jednu napísať. Nie, že by mi to nešlo. Priatelia, verte, že nápadov mám viac než dosť. Dokonca nejaké tajné rukopisy mi ležia v šuflíku. Moje kroky viedli inam. Ku knižnému marketingu.

Autorov, úžasných, inšpiratívnych a nenapodobiteľných, je mnoho. Tak isto aj kníh. Nie je dôležité knihy písať, či vydávať. Nie až tak. Dôležitejšie je knihy propagovať. Nesúhlasíte so mnou? Je to váš názor. Knižný marketing však ovláda trh kníh.

Na pultoch sa objaví nová kniha. Ako viete, že sa vám páči? Podľa obálky? Podľa anotácie? Ak nechodievate do kníhkupectva, ako je možné, že si o nej prečítate na internete? V časopise? Navštívite krst alebo besedu s autorkou či autorom. Zistíte, že vám „sadne“ nielen ako autor, ale aj ako človek, túžite si prečítať viac a takto by to mohlo pokračovať. Žeby váš záujem? Náhoda? Na svete existuje toľko originálnych výtlačkov kníh, že náhody proste neexistujú. Tomu sa hovorí knižný marketing.

Keby ste sa ma pred pár rokmi spýtali, čo je pre mňa dôležitejšie, či napísať knihu alebo ju propagovať, odpovedala by som napísať. Dnes je moje presvedčenie iné. Jednoznačne propagovať.

Obdivujem každého jedného, ktorý napíše čo len vetu a dá do nej dušu. Ale stáť v úzadí, pomáhať autorom rozvíjať sa, to je moja cesta. Ako sa vraví, každý autor by mal mať svojho osobného marketéra, postupom času to bude nielen názor, ale pravda, ktorú budú tvrdiť viacerí.

Autor a zároveň aj marketér

Marketing je všeobecný pojem, ktorý keby ste mi povedali, aby som vám vysvetlila, bude mi to trvať hodiny. Momentálne sa cítim ako chobotnica, pretože v rámci marketingu robím všetko. Píšem, propagujem, komunikujem, pripomínam, informujem, budujem, vzdelávam a takto by sme mohli pokračovať do nekonečna. Či môže byť autor aj sám sebe marketér? Môže. V mnohých prípadoch ním aj sám je. Taký postoj je správny a zodpovedný, ale ak chceme, aby autor chŕlil jedno dielo za druhým, odbremeňme ho a prenechajme to na tých, ktorí ho vynesú do výšin.

Počas svojej praxe sa stretávam s ľuďmi, ktorí sa snažia. Propagujú seba, svoje knihy, tešia sa každej spätnej väzby s čitateľmi. Nie je dôležitý pre nich len predaj vlastných kníh, ale samotný kontakt. Pocit, že ich myšlienky sa môžu páčiť druhým. Na týchto autoroch vidíte, že povolanie, ktoré si vybrali, ich napĺňa. Žiaľ, nie všetci sa tým dokážu živiť, ale sú na dobrej ceste.

No stretla som aj takých, ktorí vydajú knihu a čakajú. Načo? To mi je záhadou. Myslia si, že akonáhle uvidia knihu v kníhkupectve na polici napísali príbeh, ktorý sa isto musí aj sfilmovať, hovoria si spisovateľ s veľkým S a v momente čakajú veľké predaje a aj úspech. Áno, niekedy im to možno vyjde, ale pýcha predchádza pád.

Aký názor na to máte vy? Autori, riešite si svoj marketing aj sami, alebo vydaním knihy sa vaša práca skončila?

Ako najlepšie propagovať knihu?

Na to vám nikto presne  neodpovie. Na blogu isto nájdete cesty, ktorými sa kniha propaguje najlepšie. Mojim cieľom je nielen informovať o tejto problematike, ale hlavne edukovať verejnosť o dôležitosti knižného marketingu pre zachovanie záujmu o knihy.

Akoby som propagovala knihy ja? Dostala by som ich medzi ľudí. Krst, beseda, čítanie, diskusia, workshop, plagáty, reklama, články v časopisoch, sociálne siete, web, blog. Tých možností je veľa. Marketingový komunikačný mix na poli offlinových a onlinových nástrojov je neobmedzený. Čo je potom dôležité? Poznať svoju cieľovú skupinu.

Píšete pre ženy? Spoznajte ich. Stretávajte sa s nimi. Dostaňte knihu na miesta, kde sa najviac vyskytujú. Píšete detské knihy? Kto kupuje deťom knihy? Oslovte mamičky, tatinkov, starých rodičov.

Nebuďte len autor, čo vydá knihu a nechá ju v skladoch zapadať prachom. Buďte autor, ktorý  žije svoj sen. Ktorý vydá knihu pre ľudí  a k ľuďom ju aj dostane.

 

Čo ste si vybrali vy? Len píšete alebo aj propagujete? Drahí čitatelia a čo vy? Ako na vás vplýva knižný marketing? Čo vás odradí od nákupu knihy alebo naopak, čo vás presvedčí, áno, ju musím mať?

Týmto úvodom by som rada rozbehla sériu článkov o knižnom marketingu. Aký je môj cieľ? Dostať knihy medzi ľudí, ale nielen tie. Hlavne informácie. Na Slovensku máme veľmi veľa talentovaných autorov, dokonalých kníh. Knihy strácajú síce postupne svojich priaznivcov, ale nesmieme dovoliť, aby ľudia na ne zanevreli úplne.

Majte sa krásne,
vaša Jaji.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *